

MONITOR SOCIAAL DOMEIN
WMO
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (WMO) heeft tot doel om inwoners zo goed mogelijk in staat te stellen deel te nemen aan de maatschappij. De WMO ondersteunt mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend is, zoals ouderen en mensen met een beperking. De gemeente biedt deze mensen voorzieningen en ondersteuning. Onderstaand treft u meer informatie aan over de verschillende soorten ondersteuning, hoeveel mensen hier gebruik van maken en de bijbehorende kosten.
INHOUD
Vergelijk voorgaande jaren
WMO gebruik in 2019
2330Aantal inwoners dat gebruik heeft gemaakt van enige vorm van WMO. |
|||||
< 10 x |
923 x |
1310 x |
|||
€ 25.208 |
€ 2.581.812 |
€ 1.825.436 |
|||
Personen < 26jr |
Personen 26jr <> 65jr |
Personen > 65jr |
|||
* van 90 gebruikers is de leeftijdcategerie niet bekend of vastgelegd. |
|||||
182 |
41 |
33 |
1510 |
910 |
|
Aantal inwoners met een woonvoorziening. |
Aantal inwoners met een vervoersvoorziening. |
Aantal inwoners met een rolstoel. |
Aantal inwoners met hulp bij huishouden. |
Aantal inwoners met begeleiding. |
|
WMO kosten 2019 per onderdeel
In de monitor wordt inzicht gegeven in de soort kosten per cliënt en de verdeling daarvan over de gemeente. In onderstaand overzicht is weergegeven welke kosten per onderdeel zijn opgenomen in de grafieken en plattegronden op de volgende pagina’s van de monitor:
€ 323.829 |
||
€ 121.761 |
||
€ 77.161 |
||
€ 1.418.206 |
||
€ 2.722.229 |
WMO stapeling per onderdeel
WOONVOORZIENINGEN |
VERVOERVOORZIENINGEN |
ROLSTOELEN |
HULP BIJ HUISHOUDEN |
BEGELEIDING |
||
WOONVOORZIENINGEN |
182 |
13 |
10 |
143 |
28 |
|
VERVOERVOORZIENINGEN |
17 |
41 |
3 |
36 |
8 |
|
ROLSTOELEN |
7 |
2 |
33 |
13 |
2 |
|
HULP BIJ HUISHOUDEN |
83 |
19 |
12 |
1510 |
225 |
|
BEGELEIDING |
16 |
3 |
2 |
233 |
910 |
WMO informatie
Per 1 januari 2015 is de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 van kracht. Oude taken als het verstrekken van woonvoorzieningen, huishoudelijke hulp, vervoersvoorzieningen en hulpmiddelen zijn vervangen door een maatwerkvoorziening voor degenen die dit nodig hebben, maar niet uit eigen middelen kunnen betalen. Daarnaast zijn per 1 januari de volgende taken naar de gemeenten overgegaan:
- overheveling van functie extramurale begeleiding in de thuissituatie (groep en individueel) vanuit AWBZ;
- overheveling van functie vervoer naar groepsbegeleiding vanuit AWBZ;
- overheveling van functie kort verblijf (logeeropvang) vanuit AWBZ;
- overheveling van 5% van functie persoonlijke verzorging in de thuissituatie (ondersteuning bij wassen, aankleden enz.) vanuit AWBZ, 95% gaat naar de Zorgverzekeringswet (het overnemen van wassen, aankleden enz.);
- overheveling van beschermd wonen voor inwoners die langdurige ondersteuning op het terrein van de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) ontvangen, waarbij geen behandeling plaats vindt; behandeling gaat over naar de Zvw;
- overheveling budget cliëntondersteuning (MEE-organisaties) vanuit AWBZ;
- zelfredzaamheid en participatie staat voorop in plaats van bijvoorbeeld resultaat ‘schoon en leefbaar huis’;
- prestatievelden komen te vervallen; een andere verdeling is nodig;
- meer eigen verantwoordelijkheid en meer ondersteuning op maat;
- keuze voor persoonsgebonden budget mogelijk maken;
- het bieden van toegang tot ondersteuning regelen.
Voor de duidelijkheid zijn in de monitor de oude taken en de nieuwe taken apart weergegeven.